Att bygga en dragbike behöver varken vara svårt eller dyrt. För att ge er alla lite inspriation så kommer jag att publicera mitt eget lilla bygge här. Tanken är att denna Kawasaki Z1 900 -76 ska bli en fullfjädrad ”Street” – Dragbike. Som trots sin ålder, kommer att kunna ge de nya hojarna lite av en utmaning på 201 meter.
Under kan ni läsa lite snabbt vad som fanns på hojen, och vad som gjorts på den. Redan innan var den med andra ord ganska ”välpreppad”. Jag kommer att ändra om väldigt mycket på chassit och många nya förbättringar på motorn kommer att ske fortlöpande i takt med att bygget tar fart.

Objektet är en Kawasaki Z1 900 -76

När jag köpte den för en billig peng hade redan mycket blivit gjort på hojen sedan innan.
  • Mikuni rs36 Förgasare, helt nya –
  • V&H Sidewinder, original system, samt super-trapp dämpare mm
  • Max portad org topp 37,5/31mm
  • Web-camar,(saftigaste modellen utan underliggande shims) –
  • Dyna 2000 tändsystem +spolar+varv regulator
  • Dyna Shiftminder
  • Svetsad vev
  • Ryckutjämnare
  • Förstärkt koppling o camkedja
  • Oljefälla i sump
  • Dog cuttade vxl drev
  • 1200 cyl cylinder med högkomp kolvar –
  • Fyrkants sving
  • Borrani fälgbanor
  • Vobbel stag gaffel

Där är mycket som ska ändras, och en massa saker tillkommer fortlöpande. Kommer att summera ihop vad som ändrats, och vad det kostat när bygget är klart.

Så här såg hojen ut när den anlände..

 

 

 

Demonteringen..

Efter att vi hämtat hojen så började jag att riva den ganska omgående. Där fanns mycket frågetecken i början. Fick reda på att en cylinder skurit, och det visade sig vara p.g.a. att ett förgasarspjäll inte öppnade som det skulle eftersom en skruv lossnat i förgasaren. Detta ledde till att cylindern spikade sönder eftersom att den inte fick något bränsle.

När vi skulle släppa på toppen så satt den fruktansvärt löst = förmodligen har toppackningen smällt. Vi lyfte av toppen så kunde man glädjas åt att toppen var i god vigör på insidan. Den hade klarat sig utan problem. Men värre var det med skruvhålen där ventilkåpan ska fästa i. Där var 2 st som man verkar ha dragit igenom hålen, så de stod ut på andra sidan. Förmodligen har man haft fel längd på skruvarna och dragit för kung och fosterland. Detta förklarar då också varför hojen var enormt oljig.

Fick toppen svetsad av en lokal firma för några hundringar. Blir det till att slipa till det hela så att formen blir bra, men för övrigt så blev det väldigt snyggt och man ska som sagt inte ha fler hål i en motor än va den hade när den lämnade fabriken. Men återigen, detta är en 76:a med 20-tal ägare.

   

   

För att återgå till den havererade kolven så hade den tagit tokigt mycket stryk. Frågan är om själva cylindern går att rädda, man kan kanske hona till den, om inte insidan tagit för mycket stryk. Annars om där är någon annan som spikat i sönder en 1200 cylinder, så har jag 3 st att sälja 🙂 Lite tråkigt med en ny kolvsats som inte gått många minuter.

Allt var i princip ganska slut, men det är inget att böla över för jag har en 1393cc sats som ligger med högkompkolvar som ska på.

   

   

När jag fick av cylindern så kan man se att resterande var i bra skick. Veven var satigt svetsad och växellådan förstärkt. Kommer att dra på en lock-up senare i vilket fall som helst. Kollar man lite närmare på toppen efter man taghit av den så kan man se att Åke Jonsson uppe i Motala portade den ganska rått en gång i tiden. Har kvitton som följde med, vissa är över 15 år gammla.

Kammarna är ett par webisar, men de var ändå ganska snälla. Ska ta och kolla upp med dem i USA vad de rekommenderar till min hoj. Vill ju ändå ha tag i ett par som funkar på gatan och inte gör tomgången allt för orolig. Finns ju betydligt vassare än de jag hade, men då får man ordna underliggande schims.

Nu återstår det att demontera hela motorn och börja blästra upp allt. Fick tag i ett skitbra blästerskåp för inte många pengar. Men trots det ser stort ut så är det ganska tufft att flytta runder på blocket i den.

   

   

När jag särat på hela motorn så började jag att avfetta allt. Det kan man göra på många olika vis, men min favorit är helt klart att sätta in det som ska avfettas i boxen. Ladda en spruta med thinner och bara köra av allt, sen låta det hela torka. Lägger du tryck på när du sprutar så släpper mycket av den gammla färgen med = mindre skit i blästerskåpet.

All el slet jag bara av, där var en massa olika lösningar som man försökt sig på under åren innan och det mesta var i oordning och helt nerfettat från den läckande toppen. Så det blir till att dra helt ny el. Försöka göra det så smidigt som möjligt och dölja så mycket som det går av alla trådar.

Lägger upp lite bilder på min underkuttade låda också. Måste dessutom ordna en plugg till startmotorn. Onödig vikt och kick är manligt!

I princip så ligger motorn uppsorterat i prydliga lådor nu och allt är genomgånget. Det som är prio nu är att få blocket, toppen och alla motorkåpor blästrade.

   

   

Nu återgår vi till blästringen.

Jag fick som sagt tag i en schysst bläster från Swedol till ett riktigt bra pris. Började med att avfetta allt, få in fett i blästern = drygt. Där efter var det bara att låta delarna torka, sen maskera allt som går med silvertejp. Har man en bra kniv så kan man skära till det mesta så att det passar alla oljekanaler och dylikt. Väldigt viktigt att man är noga med detta, får du in en massa skit i kanalerna så kan du sabba hela motorn om du har otur. Likaså med alla skruvhålen. Dra i skruvarna så du skyddar gängningen.

Sen är det bara att köra. Att ha ett utsug på blästern är en varm rekommendation. Många blästerskåp jag kollade på saknade detta, och ja, det blir tokigt mycket damm när man väl drar igång. Det mesta funkar, du kan till och med koppla en industridammsugare med avskiljare till skåpet, bara det har bra sug.

   

   

Nu så har min 1393cc cylinder med högkomp kolvar anlänt från USA. Priset man får betala för en sån här sats är från 5000 kr och upp. Med tanke på hästarna och vridet man får ut så är det väldigt billiga hästar. Blocket som jag ska ha i cylindern i är redan fräst hemma för att passa en 1200cc cylinder, så med tanke på att det inte är extremt jätte viktigt att det är 100% tätt i cylinderfoten så fräser jag till den själv så att jag får en bra passform. Detta i sig visade sig vara aningen tidskrävande och man ångrar liite att man inte skickade iväg den på fräsning 🙂

Lägger upp lite bilder här så ni får en liten inblick i hur stor skillnad det är på detta kittet om man jämför med original 900!

   

För att summera ihop det så här långt:

Jag väntar nu på att vi ska hämta ramen från pulverlackeringen och blästringen. Därefter så kommer jag att börja montera ihop motorn. Fick tag i en riktigt billig packningssats från Addemoto i Lund.

Under tiden kommer jag att försöka ragga upp en bra förgasarrigg. Hittat en Lectron 44mm med PowerJet på nätet för en billig peng. Och samtidigt försöka fundera ut hur jag ska göra med swingen. Original är 490mm och jag gehöver ha tag i en som är minst 10cm längre och bredare så jag får på en ordentlig sula. Hittade ett företag i USA som tillverkar på beställning för runt en 5000 kr inkl frakt.

Idén med hojen är att det ska bli en riktigt snygg ”smygare” med andra ord ska den se ”så mycket original ut som det bara går”, men ha tillräckligt mycket kräm för att ge även de flesta hojar en utmaning. Tanken är att man ska köra i ”Street” klassen. Där ska hojen vara besiktigat och det är fritt trim som gäller + en massa annat då.

Tanken är att det färdiga resultatet ska påminna om denna hojen. Fast med en del modifieringar. Originalfärgerna är dock ett måste! 🙂

Känns ändå som man kommit en bit på vägen redan, och mer bilder och info kommer fortlöpande när vi börjat montera!

Denna sidan handlar dock om själva bygget, och inte så mycket om lackeringen än så länge. Men en sak kan jag säga. Förvänta er inte att det kommer bli lätt att få ordning på en tank och kåpset från 76. Det har sett sina bästa dagar. Efter att ha blästrat bort allt sprutspackel (värsta skitet du kan ha på en tank), så var halva tanken tennspacklad, och resterande hade sina bucklor.

   

Efter jag fått rent allt och reparerat sprickorna i kåporna så började jag spackla. Kåporna gick förhållande smärtfritt, men själva tanken tog ungefär 64784 lager spackel innan jag arbetat upp en yta som var jämn och följsam. Däreftvar det grundning som gällde.